Kodukord
Kaaskiri Krootuse Põhikooli kodukorra juurde
Kodukorra kaudu näeb lapsevanem, et:
- koolis on tagatud tema lapse füüsiline ja vaimne turvalisus;
- tema lapsele võimaldatakse edasijõudmine aines ja klassist klassi;
Kodukorra kaudu näeb õpilane, et:
- ta saab koolist eduelamuse ja õpetajad soovivad, et tal läheks hästi;
- selles koolis on turvaline õppida;
- teda võetakse koolis võrdväärse inimesena, õpilasena, kes areneb, kujuneb inimeste poolt, kes on juba kujunenud isiksusteks.
Kodukorra kaudu ei saa kool võtta endale politsei, alaealiste komisjoni või kohtu pädevuses olevaid funktsioone.
Kodukorraga ei sätestata reegleid, mis on reguleeritud Karistusseadustiku, Tubakaseaduse ja Alaealise mõjutusvahendite seadusega.
Kodukorraga kehtestatakse reeglid, mida saaksid täita õpetajad, õpilased ja lapsevanemad.
Kodukorras sätestatu ei tohi olla vastuolus Eesti Vabariigis kehtivate õigusaktidega.
Krootuse Põhikooli kodukord
1.Üldosa
1.1 Krootuse Põhikooli (edaspidises tekstis Kooli vastavas käändes) õpilaste käitumist reguleerivad üldinimlikud eetika-, moraali- ja käitumisnormid, käesolev kodukord, Kooli põhimäärus, Eesti Vabariigi seadused ja nende alusel välja antud õigusaktid.
1.2 Õppe- ja kasvatuskorralduse põhivorm Krootuse Põhikoolis on õppetund. Õppetunnid toimuvad vastavalt tunniplaanile koolis või ka väljaspool kooli ekskursiooni või õppekäiguna.
2. Õpilaste kooli tulek ja koolist minek
2.1 Koolimaja uks avatakse kell 7.00 ja suletakse 17.00. Õppetunnid algavad koolis kell 8.00. Õpilased peavad Kooli tulema arvestusega, et jõuaks õigeks ajaks tundi. Õpetajad on üldjuhul koolimajas viiel päeval nädalas kell 8.00 - 16.00.
2.2 Riided ja tänavajalatsid tuleb paigutada igale õpilasele ettenähtud kappi.
2.3 Jalgrattad paigutatakse vastavale platsile jalgrattahoidjasse.
2.4 Õpilane riietub puhtalt ja korrektselt, kannab Koolis vahetusjalatseid, mille tald ei määri põrandat. Võimlasse sisenevad õpilased ainult sportlikes vahetusjalanõudes.
2.5 Koolis on keelatud silmatorkivalt meikida ja kanda keha liigselt paljastavaid riietusesemeid, väljakutsuvaid nina-, kulmu- jm rõngaid ning neete.
2.6 Kooli aktustel kannab õpilane pidulikku riietust, koolipidudel korrektset eakohast riietust.
2.7 Pikapäevarühma õpilased viibivad neile ettenähtud ruumides või koos õpetajaga väljas.
3. Õpilaste käitumine tundides
3.1 Õpilane suhtub kooli, kaasõpilastesse ja õpetajatesse heatahtlikult.
3.2 Õpilane ei hiline tundi ega puudu tunnist mõjuva põhjuseta. Ka valitud ringitundidest mõjuva põhjuseta puudumine on keelatud.
3.3 Tundidesse on keelatud kaasa tuua asju, mis pole õppetööks vajalikud. Mobiiltelefon lülitatakse õppetöö ajaks välja ja seda ei hoita nähtaval.
3.4 Iga õpilane istub klassis õppeaasta algul valitud, vajadusel klassijuhataja või aineõpetaja poolt määratud kohal.
3.5 Õppetundides istuvad õpilased vaikselt ja täidavad kõiki õpetaja korraldusi. Keelatud on segada õppetööd.
3.6 Õpilased vastutavad oma töökoha puhtuse ja neile antud õppevahendite ning inventari säilivuse eest. Koolile kuuluva inventari ja ruumidega hoolimatul ümberkäimisel või nende kuritahtlikul rikkumisel kannab õpilase vanem (hooldaja) materiaalset vastutust.
3.7 Koduste ülesannete täitmata jätmisest peab õpilane teatama õpetajale enne tunni algust, seletades mittetäitmise põhjuse ja täitma ülesande õpetaja poolt määratud tähtajaks. Õpilase puudumine (ka põhjusega) ei vabasta teda õppematerjali omandamisest ega puudutud tunnis antud õppeülesannete tähtajalisest täitmisest.
3.8 Õpilasel peavad alati kaasas olema tunniks vajalikud vahendid ja õpilaspäevik.
3.9 Kõik õpilased, kes puuduvad, esitavad klassijuhatajale arstitõendi või lapsevanema (hooldaja) allkirjaga tõendi, lapsevanem helistab või saadab e-kirja, kusjuures klassijuhatajat on informeeritud esimesel puudumise päeval. Planeeritud arsti külastamisest teatab õpilane klassijuhatajale vähemalt ühe päeva ette.
3.10 Kodustel põhjustel puudumine on eelteatamisega lubatud erandolukorras kokkuleppel klassijuhatajaga ja koostöös aineõpetajatega. Ainetunnist puudumise põhjuse selgitab välja klassijuhataja.
3.11 Õpilane tagastab Kooli õpikud ja muud raamatud õppeaasta lõppedes või Koolist lahkumisel.
4. Õpilaste käitumine vahetundidel
4.1 Vahetunnis käitub õpilane nii, et ei sea ohtu ennast ega teisi. Keelatud on tormamine, tõuklemine, lärmamine, prügi maha viskamine, ruumide ja inventari lõhkumine, määrimine, istumine aknalaudadel, laudadel ja radiaatoritel.
4.2 Õpilased ei ava koridoride aknaid ja rõduust.
4.3 Keelatud on lahkumine kooli territooriumilt õpetaja loata ja porisel ajal vahetundidel väljas viibimine jalanõusid vahetamata.
4.4 Söögivahetunnil lähevad õpilased tormamata sööklasse. Süüakse vaikselt, korrektselt ega rikuta toitu. Endale toidu tõstmisel arvestatakse kaasõpilastega. Lauad jäävad puhtaks. Söömise lõpetamisel tõustakse, asetatakse pink laua all olevasse pessa, viiakse toidunõud vastavale lauale ja lahkutakse vaikselt söögisaalist.
4.5 Kui vahetunnil toimub koolikogunemine, siis õpilased kogunevad saali organiseeritult koos tunnis olnud õpetajaga. Saalis rivistutakse ettenähtud korras ja käitutakse korrektselt.
4.6 Vahetundidel on õpilastel keelatud viibida garderoobis, treppidel, võimla ühenduskoridoris, õppevahendite ruumides, kabinettides ning siseneda põhjuseta ja luba küsimata õpetajate tuppa ja teistesse ametiruumidesse.
5. Õpilaste käitumine peale tunde
5.1 Avalikus kohas ja kooliteel käitub õpilane viisakalt ning tagasihoidlikult, nooremaid hoides ja vanematega arvestades. Ei lärma, ei ropenda, ei lõhu.
5.2 Õpilane ei suitseta, ei tarvita alkohoolseid jooke, ei kasuta narkootilisi aineid, ei harrasta hasartmänge.
5.3 Ekskursioonidel, matkadel ja teistes avalikes kohtades käituvad õpilased nii, et ei kahjusta oma kooli, riigi ega rahva mainet, täidavad juhendajate korraldusi, peavad kinni liiklus- ja tuleohutuseeskirjadest ning ühistranspordi kasutamise reeglitest.
5.4 Õpilane on teadlik ohtudest ujumisel ja oskab vajadusel anda elementaarset esmaabi. Keelatud on puutuda plahvatusohtlikke või tundmatuid esemeid.
6. Õpilaste tunnustamine ja karistamine
6.1 Õpilasi tunnustatakse pidevalt õppetöö käigus väga hea ja hea õppimise, käitumise ning Kooli eduka esindamise eest.
6.2 Eduka
õppimise ja eeskujuliku või hea käitumise eest tunnustatakse õpilast järgmiselt:
6.2.1 kiituskiri “Väga hea õppimise eest” – klassi lõpetamisel;
6.2.2 kiituskiri “Väga heade tulemuste eest üksikutes õppeainetes” – põhikooli
lõpetamisel;
6.2.3 kiitusega lõputunnistus - põhikooli lõpetamisel.
6.3 Edukal osalemisel olümpiaadidel, võistlustel, konkurssidel ja isetegevuses
tunnustatakse õpilast järgmiselt:
6.3.1 nimetus “Parim õpilane” – õppeaasta lõpul;
6.3.2 tänukiri esindamise eest – õppeaasta lõpul;
6.3.3 nimetus “Veerandi Tegija” – veerandi lõpul;
6.4 Muud tunnustamise vormid:
6.4.1 õpetaja suuline kiitus klassi või kooli ees;
6.4.2 õpetaja kirjalik tänu või kiitus päevikus, e-Koolis, teadete tahvlil;
6.4.3 direktori käskkirjaline tunnustus õpetaja või klassijuhataja ettepanekul;
6.4.4 diplomid – spordivõistlustel;
6.4.5 väike kingitus;
6.4.6
tänukiri lapsevanemale – õppeaasta lõpul;
6.4.7 Kooli tänukiri.
6.5 Kirjalikud kiitused avaldatakse Kooli kodulehel.
6.6 Sisekorraeeskirjade ja ühiselunormide vastu eksinud õpilastele avaldatakse laitust järgmiselt:
6.6.1 õpetaja suuline märkus, suuline noomitus;
6.6.2 õpetaja kirjalik märkus, kirjalik noomitus
6.6.3 vestlus õpilasega direktsiooni juuresolekul
6.6.4 lapsevanema Kooli kutsumine – vajadusel;
6.6.5 direktori käskkirjaline märkus
6.6.6 direktori käskkirjaline noomitus või vali noomitus
6.6.7 õppenõukogu märkus või noomitus
6.6.8 vestlus valla sotsiaaltöötajaga
6.6.9 õpilase ja vanema kutsumine hoolekogu või tema poolt moodustatud komisjoni ette
6.6.10 Alaealiste Komisjonile esildise esitamine
6.6.11 koolist väljaheitmine
7. Õpilasele pandud hinnetest ja antud hinnangutest teavitamise kord
7.1 Õpilase ja tema seadusliku esindaja teavitamiseks õpilasele pandud hinnetest ja antud hinnangutest kannavad õpetajad kõik hinded ja hinnangud e-Kooli. Samuti teatatakse e-Kooli kaudu lapsevanematele kõigist tundi hilinemistest ja puudumistest. Hinnetelehed saadetakse koju kokkuleppel vanematega vähemalt kaks korda õppeveerandis. Kokkuvõtvatest veerandi- ja aastahinnetest ning käitumise- ja hoolsuse hinnetest teavitab kool õpilast ja tema seaduslikku esindajat klassitunnistuse kaudu ja e-Kooli vahendusel.
7.2 Kooli õppekavaga sätestatud hindamise korraldus on avalikustatud Krootuse Põhikooli tegevuse kajastamiseks peetaval veebilehel. Täiendavalt on klassijuhatajatel kohustus esimesel õppeaasta lapsevanemate koosolekul tutvustada kehtivat hindamise korraldust lapsevanematele ja esimeses klassijuhatajatunnis õpilastele.
7.3 Veerandi algul teeb õppeaine õpetaja õpilastele teatavaks vastava õppeaine nõutavad teadmised ja oskused, nende hindamise aja ja vormi ning hindamise. Õpetaja lähtub õpilaste teavitamisel õpetaja töökavast, mille ta on koostanud kooli õppekava üldosa ja ainekava alusel kõikidele klassidele, kus ta õpetab ning milles on täpsustatud kooli ainekavas esitatut, arvestades konkreetseid õpilasi, kasutatavat õppekirjandust ja -materjale ning õpetajatevahelist koostööd. Õpetaja töökavadega on võimalik tutvuda kõikidel õpilastel ja lapsevanematel. Krootuse Põhikooli õppekava üldosaga ja ainekavadega saab tutvuda kooli veebilehel.
7.4 Klassijuhataja teeb õppeaasta algul õpilastele teatavaks õpilaste käitumise ja hoolsuse hindamise põhimõtted ja kriteeriumid põhikoolis. Täiendav informatsioon käitumise ja hoolsuse hindamise korraldusest on avalikustatud kooli veebilehel.
7.5 Õpilasel on õigus saada vastavalt klassi- või aineõpetajalt teavet oma hinnete kohta.
7.6 Hinnatava töö sooritamise ajal puudumise või selle ebaõnnestumisega seotud küsimustes aga ka järelevastamise või järeltööde sooritamise korraga seotud küsimustes saab teavet hindamise korraldusest, mis on avalikustatud kooli veebilehel ja/või vastava aine õpetajalt.
7.7 Õpilase või tema seadusliku esindaja poolt kümne tööpäeva jooksul hinde teada saamisest tõstatatud õpilase hindamisega seotud vaidlusküsimused lahendab kooli direktor vastava põhjendatud taotluse esitamisel viie tööpäeva jooksul ning teavitab sellest taotluse esitajat viie tööpäeva jooksul otsuse vastuvõtmise päevast arvates.
8. Korrapidamine
8.1 Õpilaste korrapidamine
8.1.1 Iga päev on klassis vähemalt üks korrapidaja õpilane, kelle ülesandeks on hoolitsemine tahvli puhtuse, kriidi ja teiste õppetööks vajalike vahendite olemasolu eest ning ruumi õhutamine. Vahetundidel ja pärast tundide lõppu nad jälgivad, et põrandale poleks maha pillatud pabereid või muud prahti, korrastavad kogu ruumi.
8.1.2 Õppepäeva lõpul annab korrapidaja korrastatud ruumi üle õpetajale.
8.2 Õpetajate korrapidamine
8.2.1 Korrapidamise graafiku koostab õppealajuhataja.
8.2.2 Korrapidaja õpetaja töötab vahetunni ajal seal, kus on enamik õpilasi (kas esimesel või teisel korrusel või õues).
8.2.3 Korrapidaja õpetaja ilmub tööle kell 7.30, märgib žurnaali klasside korrapidajad.
8.2.4 Korrapidaja õpetaja tutvub hommikul koolimajas valitseva olukorraga (koridorid, san. ruumid, trepikojad, klassid). Avastades lõhkumisi või rikkeid, informeerib direktsiooni.
8.2.5 Selgitab päeva jooksul tekitatud korratuste süüdlased ja informeerib klassijuhatajaid.
8.2.6 Vastutab tuleohutuse eest.
8.2.7 Aitab korraldada õpilaste üldkogunemisi.
8.2.8 Korrapidaja õpetaja kontrollib vahetusjalanõude kandmist.
8.2.9 Korrapidaja õpetaja asub korda pidama koheselt pärast tunni lõpetamist kuulutava kella helisemist.
8.2.10 Peale tunde jälgib õpilaste lahkumist koolist ja võtab vastu klassiruumid.
8.2.11 Korrapidaja õpetaja töö lõpeb 15 minutit peale viimase tunni lõppu.
8.2.12 Korrapidaja õpetaja vastutab õpilaste käitumise eest vahetundidel ning korra eest üldkasutatavates ruumides.
8.2.13 Korrapidaja õpetaja asendab direktsiooni tema äraolekul.
9. Õpilaste ning kooli töötajate vaimset või füüsilist turvalisust ohustavatest juhtumitest teavitamise ning nende juhtumite lahendamise kord
9.1 Kool rakendab abinõud vaimse ja füüsilise vägivalla ennetamiseks, tehes koostööd lastevanemate (eestkostjate, hooldajate), kooli pidaja ning vajadusel politsei või teiste ametiasutuste ja ekspertidega.
9.2 Õpilaste ning kooli töötajate vaimset või füüsilist turvalisust ohustavatest juhtumitest peab teavitama klassijuhatajat – õppealajuhatajat – koolidirektorit.
9.3 Koolidirektoril on õigus nõuda oma kooli töötajalt, kes oli süü- või väärteo tunnistajaks, kirjalikku seletust süü- või väärteo kohta ja kooli töötaja on kohustatud andma niisuguse seletuse. Seletust ei nõuta, kui süütegu on tõendatud muude tõenditega. Seletuse andmisest keeldumise, samuti seletuses teadvalt valeandmete esitamise eest võib kooli töötajale määrata distsiplinaarkaristuse. Seletuse andmisest keeldumise eest ei saa distsiplinaarkaristust määrata töötajale, kes oli selle õpilase, kelle teo kohta talt seletust nõuti, lähedane sugulane (vanem, vend, õde). Seletuskirja kantakse vähemalt alljärgnev: süü- või väärteo toimepanemise aeg ja kirjeldus; seletuskirja koostamise kuupäeva; seletuskirja kirjutaja nimi ja allkiri.
9.4 Vajadusel võetakse seletuskirjad vägivallajuhtumiga seotud õpilastelt ja võimalikelt pealtnägijatelt ning teavitatakse asjaosaliste vanemaid.
9.5 Kui koolidirektor leiab, et isikut, kes pani toime süü- või väärteo, ei saa mõjutada pedagoogilise vestluse kaudu, teeb ta vastava esildise ning saadab selle alaealise elukohajärgsele alaealiste komisjonile koos taotlusega kohaldada alaealise mõjutusvahendite seaduses ettenähtud mõjutusvahendeid. Enne alaealiste komisjoni pöördumist tuleb õpilasele ja tema seaduslikule esindajale selgitada teo olemust ja alust.
9.6 Kui koolidirektor pedagoogilise vestluse tulemusena jõuab järeldusele, et õpilane on oma teo keelatusest aru saanud või oma käitumist vastavalt sellele arusaamale muutnud, siis võib alaealiste komisjoni jätta esildis tegemata.
10. Õpperuumide ja kooliinventari kasutamine
10.1 Õpilased võivad kabinettides, töökodades ja võimlas viibida ainult koos õpetajaga või juhendajaga.
10.2 Keelatud on õpilaste viibimine õppeabiruumides ja keldrikorrusel, erandjuhul õpetaja loal või koos õpetajaga. Esimene siseneja ja viimane väljuja on õpetaja.
10.3 Tunni lõppedes õpetaja, kabineti juhataja jälgib, et ruum oleks puhas, vahendid ja inventar korras.
10.4 Avastades ruumis inventari rikkumisi, selgitab õpetaja süüdlased, laseb süüdlastel heastada tekitatud kahju ja informeerib kooli juhtkonda.
10.5 Lõpetades tunni, lukustab õpetaja klassi või teised õppeotstarbeks kasutatavad ruumid.
10.6 Ruumide kasutamine klassiõhtuks ja muudeks üritusteks ilma klassijuhataja või direktsiooni loata on keelatud.
10.7 Keelatud on viia arvelolevaid vahendeid ja inventari ühest ruumist teise ilma kooskõlastamata vastavalt klassijuhataja, kabineti juhataja või direktsiooniga.
10.8 Isiklike asjade eest vastutavad õpilased ja personal ise.
10.9 Klassi-, kabinetijuhataja vastutab oma ruumi tuleohutuse, ohutustehnika, sanitaarse olukorra ja vahendite hoidmise ning säilimise eest.
10.10 Vastutavad õpetajad viivad õigeaegselt läbi inventuuri, esitavad materjalid kulunud või aegunud õppevahendite ja inventari mahakandmiseks raamatupidajale.
10.11 Keelatud on õppe- ja abiruumides koolis mittetöötavate isikute viibimine direktsiooni loata.
10.12 Kooli ruumide kasutamine kõrvalistel isikutel on lubatud ainult vastava lepingu ja direktsiooni loa alusel kooskõlastatuna vallavalitsusega.
10.13 Klassi- ja kabineti juhatajad viivad koos õpilastega korra veerandis läbi suurpuhastuse.